Podstawy analizy kolorystycznej

 

W tym wpisie chciałabym przybliżyć kryteria klasyfikacji typu urody, zwracając szczególną uwagę na niuanse, które mogą okazać się kluczowe dla określenia typu.

 

Analizy kolorystycznej powinno dokonywać się w naturalnym świetle, które nie przekłamuje kolorów (najlepiej w pochmurny dzień, ponieważ słońce ociepla kolory), bez makijażu.


Kolorystyczne typy wg podziału na pory roku to wiosna, lato, jesień i zima. Każdy z tych typów ma jednak 3 podtypy (łącznie 12). Sam podział na 4 pory roku jest niewystarczający, zbyt szeroki i ogólnikowy. Osoby prezentujące skrajne warianty danego typu (np. wczesna wiosna i późna wiosna) mogą znacznie odbiegać od siebie typem urody, późna wiosna może być bliższa wczesnemu latu, niż wczesnej wiośnie, dlatego nie warto zamykać się tylko na 4 podstawowe typy.

 

3 kryteria, które pozwalają określić typ urody to:

- ciepło/ zimno barw

- delikatność/ intensywność kolorów

- stonowanie/ wyrazistość


Na podstawie tych kryteriów pory roku dzielimy na:

Wiosnę- ciepły, wyrazisty, delikatny typ

Lato- chłodny, stonowany, delikatny typ

Jesień- ciepły, stonowany, głęboki typ

Zimę- chłodny, wyrazisty, głęboki typ


1. Ciepło/ zimno barw jest prostym kryterium.  Barwy zimne są po stronie niebieskości, barwy ciepłe po stronie pomarańczy/żółci. I tak np. czerwony może mieć podton ciepły (ceglasta, pomarańczowa czerwień) lub chłodny (czerwień z podtonem niebieskim).
Łatwo jest określić koloryt cery, gdy jest wyraźnie żółta (ciepła), brzoskwiniowa (ciepła), różowa (chłodna). 
Osoby o chłodnym typie urody posiadają chłodny (np. mysi lub w przypadku brunetek granatowy) ton włosów. Osoby o ciepłym typie urody mają ciepły ton włosów (złote, kasztanowe, orzechowe, rude refleksy).
Ciężej jest w przypadku cery ciemniejszej, opalonej, oliwkowej, może mieć ona bardziej zielony, szarawy chłodny podton lub bardziej złocisty, ciepły.
Jeśli chodzi o kolor oczu- każdy może występować i u chłodnego, i u ciepłego typu urody. Nie jest powiedziane, że jeśli ktoś jest na przykład niebieskooki, to na pewno jest chłodnym typem urody. Ciepłe typy urody (np. jesienie) też miewają niebieskie oczy, są może one trochę mniej wyraźne i mniej bijące chłodem na pierwszy rzut oka niż mroźnie niebieskie oczy na przykład pań o typie urody Zima i mogą mieć, np. domieszkę złotych/żółtych plam, ale jak najbardziej są one powszechnie występujące także u ciepłych typów urody.

Są to oczywiście wskazówki pomocnicze, ponieważ w typie urody chodzi o to, które barwy sprawiają, że wyglądamy bardziej korzystnie, zdrowo, świeżo, które nas nie przytłaczają i nie sprawiają, że wyglądamy np. na chore.

Ciepłe typy urody będą korzystniej wyglądać w złocie, a chłodne w srebrze (popularny przy określaniu typu urody jest test złotej i srebrnej biżuterii).


2. Delikatność/ intensywność kolorów
Kolory delikatne to kolory jaśniejsze, np. pastelowe. Kolory intensywne to barwy ciemniejsze, głębsze, np. granat, bordo.
To, że jesteśmy ciemniejszym typem urody i bardziej odpowiadają nam głębsze kolory, nie oznacza, że musimy mieć ciemną kolorystykę. Przykładem są bliźniaczki Olsen, które są blondynkami o dość jasnej karnacji. Obie mieszczą się w typie jesiennym, korzystniej wyglądają więc w głębokich, ciemnych brązach czy fiolecie niż np. jasnym pastelowym różu. 





Inne przykłady dobrze obrazujące to kryterium to Angelina Jolie i Kate Middletone. Mają one ciemniejsze włosy niż bliźniaczki Olsen i wydają się na pierwszy rzut oka „mocniejszym” typem urody, ale są one po stronie lata, mimo wyrazistości, pasują im barwy delikatne. Takie barwy podkreślają ich urodę, rozkwitają w różu czy pastelowym stonowanym niebieskim. Obie prezentują najbardziej wyrazisty typ lata, więc w intensywnych kolorach prezentują się lepiej niż jaśniejsze lato i mogą sobie pozwolić na takie stylizacje, ale ich uroda nie jest w nich tak podkreślona, jak w typowych delikatnych barwach lata.



Angelina Jolie w pastelowych kolorach lata




 Kate Middleton w niebieskiej barwie mieszczącej się w palecie barw lata




Kate w granacie zbyt ciemnym dla letniego typu urody. Ze względu na to, że jest najbardziej wyrazistym typem lata, jest w stanie udźwignąć taką stylizację, ale nie promienieje w tych kolorach tak jak w kolorach lata.


3. Stonowanie/ wyrazistość kolorów
Barwy wyraziste są czyste, mocne, nieprzytłumione (klasycznym przykładem jest fuksjowy róż), kolory stonowane natomiast są zgaszone, jakby zamglone, mogę mieć np. szare podbicie (na przykład odcienie beżu).
 
Po czym poznać, że ktoś jest typem stonowanym? Najłatwiej po oczach. Białka oczu typu stonowanego nie należą do śnieżnobiałych. Mogą być poszarzałe (często spotykane u typu urody lato), lekko żółte (częste u jesieni), beżowe. 
Jeśli spojrzymy na Adrianę Limę może nam się ona wydawać na pierwszy rzut oka stonowanym typem urody- opalona skóra i brąz włosów zlewają się ze sobą, jednak gdy przyjrzymy się oczom, widać, że białka są czyste, oczy są mocne, wyraźne. Jest ciepłym, ale nie stonowanym typem urody, pasują jej ciepłe wyraźne kolory (wiosenne), a nie stonowane (jesienne). Wyraźne barwy ożywiają jej kolorystykę.








Adriana w sukience utrzymanej w kolorystyce wiosny



Określenie podtypu urody na przykładzie Natalie Portman

Przy określaniu typu i podtypu urody kluczowa jest kolejność cech. Weźmy na tapetę- późną (intensywną) jesień Natalie Portman. Jak określamy, że jest ona późną jesienią, a nie np. wczesną? Na pierwszy rzut oka widać, że pasują jej ciemne, głębokie kolory. Zachwyca w odcieniach burgundu i ciepłego fioletu.




Nie służą jej kolory zbyt jasne, jej uroda traci w nich na wyrazistości:






Widoczne jest także to, że jest typem ciepłym- ciepły ton skóry, włosów, a także ciepłe brązowe oczy. Białka oczu nie są natomiast ewidentnie poszarzałe czy też pożółkłe (choć nie są też śnieżnobiałe jak u zim). Zalicza się ona do typów stonowanych, jak każda jesień, ale to w jej przypadku najmniej istotna z tych 3 kluczowych cech definiujących typ urody. Dzięki temu, że późna jesień sąsiaduje z zimą, która jest typem wyraźnym, może ona sobie pozwolić na wybór bardziej wyraźnych kolorów niż pozostałe jesienne typy. Nie będą one w jej przypadku tak korzystne jak barwy stonowane, w końcu jesień jest stonowanym typem urody, ale nie zrobią jej takiej krzywdy jak pozostałym jesiennym typom, zwłaszcza wczesnej jesieni, u której stonowanie jest kluczową cechą.

Cechy Późnej Jesieni wg kolejności od najbardziej istotnych: intensywność (ciemność) barw -> ciepło barw -> stonowanie

Komentarze